Det är inte helt lätt att få till en fossilfri företagsflytt
I februari i år skrev vi om vår nya fordonsflotta; ett stort steg på vägen mot mer fossilfria transporter. Våra lätta lastbilar kör vi på biogas. De tunga lastbilarna är anpassade för en syntetisk diesel ( RME). Förutom att RME är trögflytande och därför inte funkar när det är riktigt kallt, är det ont om ställen att tanka på. Vi tankar därför de tunga lastbilarna med den så kallade biodieseln HVO, som enligt tillverkarna släpper ut 90% mindre koldioxid än vanlig diesel.
Så igår landade ett nyhetsbrev från Naturskyddsföreningen i vår epost, med rubriken ”Hur hållbar är din biodiesel”? Och det var ingen rolig läsning. HVO görs bland annat på palmolja. Först gjordes den på rå palmolja, på senare tid av en fettsyra som är en restprodukt vid framställningen av palmolja. Palmolja använda förutom till bränsletillverkning, också av matindustrin istället för de gamla transfetterna. Eftersom palmolja är en klimatvärsting om (regn-)skog skövlas för att odla den, är i princip all palmolja som odlas numera certifierad. Så långt allt väl. Mellan 2010 och 2014 femdubblades EU:s konsumtion av biodiesel på palmolja.
Men nu kommer de dåliga nyheterna: Även den certifierade palmoljan odlas på på skövlad skogsmark, till och med i naturreservat. Men det finns naturligtvis krav på spårbarhet etc. Men för fettsyran PFAD, som alltså är en avfallsprodukt vid framställningen av palmolja, finns bara krav på spårbarhet till raffinaderiet. Var palmoljan från raffinaderiet kommer ifrån, behöver man inte redovisa. Och nu verkar det alltså som att den ofta kommer ifrån småbönder som odlar illegalt på skyddad mark. De ser säkert ingen annan utväg för sin överlevnad, flera av dem är intervjuade i artikeln, men det är inte en hållbar lösning. Reportaget är från Indonesien, där alla palmoljekvarnar är i riskkategorin för att ta emot palmolja som inte är hållbart odlad. Förra året brann en yta stor som Dalarna ner i en skogsbrand. 80% av Sumatras elefanter är utrotade. Allt enligt Naturskyddsföreningen.
Det är verkligen inte lätt att göra rätt. Men vi på Eterne menar att det viktiga är att fortsätta försöka, hitta nya lösningar och att vi är transparenta med när vi stöter på patrull.
En sak som däremot inte kan bli fel, är att inte kassera kontorsstolen du tycker är ful, när din organisation flyttar. Be oss ta hand om din företagsflytt, så ser vi till att överblivna möbler kommer till återanvändning. Och du kan lita på att vi följa bränsledebatten och att vi fortsätter vårt förbättringsarbete. Fråga din flyttfirma om vad de kör på för bränsle och vad de tänker om det. Och fråga vad som händer med stolen du inte längre behöver!