Trendspaning: 2016 skapar vi vår egen inredning och reser till rymden.
3-5-minutersmöbler? Framtiden är här!
Jag startar upp terminen med TrendStefans föreläsning om 2016 års trender – och han konstaterar att (äntligen) blickar vi framåt.
Konjunkturen i Europa går framåt och trenderna Astro och Makers&Fixers fokuserar på hur vi vill leva i framtiden.
I Astro funderar vi över hur vi ska leva om vi har en död miljö omkring oss; vad kan och måste vi skapa då? Trenden blir därför hållbarhetsfokuserad och ekologisk. Allt måste tas tillvara och utnyttjas; om vi nu skulle kraschlanda på Mars och behöva bygga en konstgjord värld.
Makers&Fixers är den största och viktigaste trenden 2016 och extremt intressant för oss som arbetar med hållbarhet och återanvändning. Trenden är svår, för att den är ett uttryck för vårt experimenterande med hur vi kan leva mer hållbart. Och det vet vi ju inte ännu, men vi vill fundera över det. Ur ett slags konsumtionsmättnad och en uppgivenhet över att det går för långsamt, ur en trötthet på vår nuvarande livsstil, ur en vilja att bli mer ekologisk, ännu mer hållbar, kommer New Yorks ledande designguru Daniel Charny och säger till oss: ”Design är dött”. Modevärlden, tillverkare, designskapare darrar. Vad ska de nu leva av?
Charny lanserar uttrycket Fixperts: Användaren vill vara medskapare av den design, de verktyg och den inredning som används. För företag och organisationer tycker jag att det här är extremt intressant: Vilken chans att skapa delaktighet och unikitet i inredningen av lokalerna; parat med återanvändning ger det en hållbarhet i flera olika aspekter; hållbarhet också därför att det vi själva skapat känner vi mer för och har en större lojalitet med.
TrendStefan säger att en annan del av den här trenden är att ”varför ska jag köpa en enda sak till när jag kan låna den? Och vad behöver jag egentligen?”
Flyttfirman Eterne vill vara en av kuggarna och lösningarna i en cirkulär ekonomi, genom att öka återbruket – att återanvända möbler och inventarier hos de organisationer som vi hjälper med lokalförändringar och flyttar, istället för att de hamnar i lagerlokaler eller på tippen.
Om återbruk blir en trend, kanske det så småningom också kan få en massmarknadseffekt. Då är en designer som Thomas Lissert otroligt intressant med sitt koncept MakeUp. Han utgår enbart från möbler andra kasserat.
Helt rätt för våra kunder som vill säga något med sin inredningstanke. Se konceptfilmen här:
Också Jenny Nordberg, som i sitt skapande undersöker om man kan skapa unika handgjorda möbler riktigt fort, på 3-5 minuter. Se henne göra det här:
Extremt intressant för återbrukstanken är idén om lagningen som det värdeskapande; på mässan Maison&Objets satt designmästaren och lagade det trasiga porslinet och förgyllde lagningarna; det är lagningen som är värdet. Och det för mig osökt in på nästa spaning:
Vi behöver mäta hur cirkulära vi är
För att den cirkulära ekonomin ska bli mer än ännu ett buzzword, behöver en massa saker utvecklas. Återvinning och ökad resurseffektivitet är inte cirkulärt. I SvD finns en bra artikel som reder ut vad som är verkligt cirkulärt och när det blir en cirkulär ekonomi. När någon tar ansvar för en produkt från vaggan till graven, kan man säga, för att tala med cradle-to-cradle-tänkandet. ”En resursbevarande logik för att skapa värde”, säger artikelförfattarna och pekar på vikten av mätbarhet av det ekonomiska värde som skapas i varje cykel av återanvändning: Helt cirkulär = 1, helt linjär = 0.
TrendStefan rekommenderas skarpt för alla er som vill veta vad vi kommer styras av, prata om, påstå att vi lever efter och vilja ha 2016. Jag går inte djupare in på alla de trender han talar om, Santa Fe, Hedonism, Maskinellt är de övriga; ett av problemen i framtidens ekonomi, en omognad, skulle jag vilja säga, är att kunskap och arbete ges bort gratis – en (temporär?) ohållbarhet i påstått hållbara affärsmodeller och i delningsekonomin. Därför ger jag inte bort hans insamlande kunskap gratis 🙂
Bonusmaterial: Ni känner väl till återbruksgallerian ReTuna? Årets hetaste galleria, enligt TrendStefan.
/Henrika